zondag 17 februari 2013

Project wide base vinnen maken

Het is winter, er valt momenteel niet te surfen dus is het knutseltijd.
Ik wil korte widebase vinnen maken welk ik ga gebruiken op de Sputnik en de X-speed en dan met name voor erg ondiepe spots zoals "mini horst".

Bijkomend voordeel is dat de vinnen zo'n 10 a 15 euro per stuk kosten om te maken dus als er dan een keer eentje sneuvelt op een mosselbank is dat een niet al te grote aderlating.

Het doel is een 25 cm en een 30 cm widebase vin te maken welke een vol profiel hebben voor veel lift aangezien ik normaal grote vinnen vaar met veel druk op de vin. De kleine ga ik gebruiken op de Sputnik en de grote op de X-Speed. Qua drukgevoeligheid moeten ze overeenkomen met een respectievelijk 30 cm en 40 cm slalom/speedvin en als gewicht streef ik naar zo'n 250 gram voor de kleine en 275 gram voor de grote.

De lay-out heeft wat weg van de bekende widebase vinnen zoals de Slingshot van C3.

De kern maak ik van dubbel watervast verlijmd multiplex van 4,5 mm dik en 3 lagen carbon en afgewerkt met glasweefsel/epoxy.






Hierboven een afbeelding van de 2 lagen multiplex en hiertussen de eerste laag carbon verlijmd met 2 componenten epoxy.





Op deze afbeelding is de ene zijde van de vin van carbon en het glasweefsel voorzien.





De vin is op een stellage gemonteerd om netjes af te werken.




De vin is bijna klaar. Hij is in de box gegoten. Het enige waar ik nog niet zo tevreden over ben is de afwerking van het stuk dat in de vinbox gaat. Ik weet dat het een optische kwestie is want de vin en de box zijn beresterk. Door de folie die ik gebruik voor de afscherming van de vinbox zitten er afdrukken van de folie in de box. Ik ga dit vermoedelijk nog verhelpen door de box af te schuren en daarna te voorzien van een nieuw dun laagje epoxy. Eerst maar eens de grote maat afmaken en daarna proefvaren.

Hieronder de eerste foto's van de 30 cm widebase. Op het moment dat beide vinnen klaar zijn en de proefvaarten zijn geweest en goed bevonden ga ik dezelfde vinnen in een kleinere maat en asymmetrisch maken voor de ultieme speedruns.


zaterdag 9 februari 2013

Vinnen repareren en vinnen zelf maken

Tijdens één van de laatste sessies op "minihorst" ben ik met 60 km/h over een mosselbank gevaren waarbij mijn 30 cm Select Lightning speed uit de box gebroken is. Nu had ik het al in de planning staan om widebase vinnen en ultra widebasevinnen zelf te gaan maken speciaal voor minihorst. Dit gaf een mooie gelegenheid om wat te gaan oefenen met epoxy, carbon en glasweefsel.

Deze spullen had ik al besteld bij www.polyestershoppen.nl dus ik kon aan de gang. Datgene waar ik het meest over zat na te denken bij het maken van de vinnen was wel de mal maken voor de box van de vin.
Ik had echter nog een oude F2 Sputnik liggen dus ik heb deze aan stukken gezaagd om de vinbox te kunnen gebruiken als mal.

Van hout een stellage gemaakt om de vin te ondersteunen en op de juiste plek te houden en ik kon aan de slag. Hieronder een foto van de Lightning speed in de nieuw gegoten box.




Ik had een beetje teveel epoxy gebruikt en wat teveel carbon dus er moest achteraf nog aardig wat geschuurd worden.

Hieronder het resultaat toen hij uit de mal kwam. Je kunt zien dat de folie die ik gebruikt had om de vin weer uit de mal te kunnen krijgen afdrukken heeft achtergelaten in de epoxy. Ik ga dit nog gladschuren en aflakken met DD lak. De vin is in ieder geval weer oersterk en past perfect in de box.




Ik moet verder nog de nieuwe gaten boren voor de bout om de vin te bevestigen.
Ondertussen heb ik nog een oude tuttlebox vin omgebouwd naar powerbox.

Hieronder de Northshore ultra speed slalom 28 voor en na de ombouw.








Tot slot nog 2 foto's van de Raptor wide base 25 en de Raptor ultra wide base 25 in aanbouw.
Ik ga hier nog een keer een volledig blog aan wijden.





maandag 4 februari 2013

04/02/2013 sessie 3

Vandaag vermoedelijk het laatste dagje de komende tijd aangezien de temperatuur weer gaat dalen.

Gekozen voor Herkingen omdat de wind west tot Noord West zou worden. Op Herkingen aangekomen was ik de eerste. De wind leek weer wat achter te blijven op de verwachtingen dus de 7.4, met de X-speed gepakt en voor de zekerheid de Sputnik klaar gelegd. Heerlijk gevaren vandaag, niet zo zeer gericht op speed maar lekker heen en weer cruisen in het ondiepe gedeelte. Gedurende een half uurtje trok de wind even aan naar 20 knopen en heb ik nog een paar rakjes op de Sputnik kunnen varen.

Niet koud gehad, behalve mijn rechtervoet. Zo rond 11:30 kwamen er nog wat Belgse vrinden maar helaas, (met name voor hun) zakte de wind volledig in. Nog even een half uurtje aangekeken maar het zag er niet naar uit dat het weer ging waaien. Derhalve de boel maar ingepakt.De actioncam ook nog even geprobeerd en hem helemaal achter op de giek gemonteerd. Bij het monteren nog een muziekje erachter gezet dus bij deze het resultaat.


zondag 3 februari 2013

02/02/2013 - sessie 2 van 2013

Voor vandaag had ik mijzelf 2 doelen gesteld.
 Ik had nog een PR op de Nautische Mijl staan van 49 km/h en deze wilde ik verbeteren naar boven de 50 km/h. Verder wilde ik graag weten wat de minimum temperatuur is waarbij ik nog wil varen. Tot nu toe moest de temperatuur wel boven de 7 a 8 graden zijn voordat ik op de plank stapte. Vandaag ben ik begonnen bij 3 graden en aan het einde was het zo'n 5 graden.

Ouddorp Haven is bij Noordenwind perfect om aan de NM te werken. Je kunt eigenlijk zo'n 1500 meter langs de dam varen en dan het laatste stukje door de chop om de NM af te maken. Ik heb gevaren op de X-speed met de 7.4 m2 met hieronder de prolimit freeride vin van 36 cm. De snelheden vielen mij uiteindelijk iets tegen. Aan de andere kant was ik hier een half jaar geleden heel blij mee geweest dus ik moet eigenlijk niet klagen. De PR op de NM is er gekomen met een snelheid van meer dan 50 km/h.

Ik heb heerlijk gevaren in het zonnetje en buiten wat koude vingers en koude tenen niet af hoeven zien i.v.m. de kou. Ook heb ik nu gezichten bij Andre Hoogendam en Danny Verhaar. Aan het einde wilde ik nog even de Sputnik proberen maar helaas viel de wind helemaal weg. Hierdoor kwam ik ernstig in tijdnood waardoor Andre en Danny niet heb kunnen "uithoren" over hun technieken. Zij zijn op de dagen dat ik ook gevaren heb altijd wel zo'n 5 a 10 km/h sneller dus buiten het materiaal kan ik technisch vast nog wel wat van hun opsteken.

Hieronder de resultaten van de dag.